پوستر 34/40 حجاب دوام زیبائی

عاقبت بی حجابی

حجت الاسلام جلیل محبی از روحانیون شاغل در مرکزپژوهشهای مجلس شورای اسلامی و سازمان بسیج حقوق دانان و فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه السلام در صفحه شخصی خود این عکس را منتشر کرده است .

موضع‌ولايتي عليه جليلي تدبير شده بود

«تبلیغ گفتمان رقیب» توسط اصولگرایان؛ همه آنچه که نتایج انتخابات ۹۲ را رقم زد/
پورنجاتي: با اطلاع مي‌گويم؛ اینگونه نبود که برخی اصول‎گرایان اتفاقی مواضعی را در مناظره‎ها بگیرند/موضع‌ولايتي عليه جليلي تدبير شده بود

اگرچه پرونده يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با تنفيذ و تحليف رييس جمهور منتخب و تشكيل كابينه يازدهم بسته شد اما اخبار و حاشيه‌هاي آن هنوز در ميان اهالي سياست مفتوح است.

به گزارش رجانيوز، بررسي عوامل و دلايل "شكست اصولگرايان" در اين انتخابات از جمله موضوعاتي بود كه با نگاه‌هاي مختلف سياسي به آن پرداخته شد اما خبري كه يكي از "اصلاح طلبان تندرو" از تلاش حساب شده برخی كانديداهاي اصولگرا براي تبليغ گفتمان رقيب در انتخابات اخير رسانه‌اي كرد، باب جديدي را در واكاوي شكست اصولگرايان در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي گشود؛ بابی که می‏توان برای آن یادداشت‎ها و تحلیل‎های گسترده و گوناگونی نگارش کرد؛ «تبلیغ گفتمان رقیب».

ادامه نوشته

درمواقع گناه با این شماره تماس بگیرید

شماره‌هایی مانند (۱۱۸،۱۱۵،۱۱۰،۱۲۵) از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و روزانه افراد زیادی با آن‌ها سر و کار دارند!

از دوران کودکی تا به حال علاقه زیادی با داشتن تقویم‌های کوچک و جیبی داشته‌ایم، نکته ای که سبب علاقه ما به این تقویم‌های زیبا و دوست داشتنی شده است، علاوه بر اطلاعات فراوانی که در آن‌ها وجود دارد، درج شماره های کوتاه و ضروری در آخر تقویم‌هاست، از جمله کد کشورها و شهر های مختلف که گاهی مورد نیاز است و برای بدست آوردن آن‌ها باید به این تقویم‌ها مراجعه کنیم.

**گناه

ما در کنار کد شهرها و کشورها آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، شماره‌هایی است که هر فردی باید آن‌ها را به خاطر بسپارد تا بتواند در مواقع ضروری از آن‌ها به خوبی استفاده کند، که در این میان، شماره‌هایی مانند (118،115،110،125) از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و روزانه افراد زیادی با آن‌ها سر و کار دارند که همین جا برای همه شما یک آرزو می‌کنم و آن اینکه از میان این شماره های چهارگانه تنها با شماره 118 کار داشته باشید و هیچ گاه در طول زندگی نیازی به تماس با بقیه شماره‌هایی که ذکر شد پیدا نکنید.

این مطالب مقدمه ای کوتاه بود تا به معرفی برخی از شماره های ضروری در آیات الهی و نسخه موفقیتی که خداوند متعال برای ما فرستاده است بپردازیم، شماره‌هایی که لازم است هر مسلمان آن‌ها را به خاطر داشته باشد و در تمامی لحظات از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کند.

اگر چه تمامی آیات الهی برای زندگی انسان نازل شده‌اند، اما در این میان برخی از آیات با آثار و خواص حیرت انگیز خود می‌توانند در مواقع مختلف زندگی اعم از سختی‌ها و آسانی‌ها به ما کمک کنند و به بهترین شکل ممکن ما را از دریای مشکلات بیرون بکشند و راه موفقیت را به ما معرفی کنند.

بر خلاف سایر شماره های ضروری که ممکن است برای مدتی پاسخ گوی شما نباشد و شما را در انتظار قرار دهند، شماره های که در صدد معرفی آن‌ها هستیم 24 ساعته هستند و شما در اولین ثانیه از تماس، وصل خواهید شد و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

پیشنهاد می‌کنیم که با سرمایه گذاری اندکی وقت، این شماره‌ها و همچنین آیاتی که ذکر می‌شود را به حافظه خود بسپارید تا بتوانید در مواقع نیاز به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

اگر با مشکلات فراوانی مواجه هستید با شماره 2 و داخلی 153 تماس بگیرید.

اگر چه تمامی آیات الهی برای زندگی انسان نازل شده‌اند، اما در این میان برخی از آیات با آثار و خواص حیرت انگیز خود می‌توانند در مواقع مختلف زندگی اعم از سختی‌ها و آسانی‌ها به ما کمک کنند و به بهترین شکل ممکن ما را از دریای مشکلات بیرون بکشند و راه موفقیت را به ما معرفی کنند

با تماس با این شماره مهم و ضروری راهی مطمئن و شایسته برای مبارزه و در نتیجه پیروزی بر مشکلات به شما معرفی می‌شود و در طول تاریخ انسان‌های زیادی با این شماره تماس گرفته و توانسته‌اند بر مشکلات غلبه کنند، برای شما به محض تماس با این شماره آیه نورانی زیر تلاوت خواهد شد:

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ :

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از شکیبایی و نماز یاری جویید؛ زیرا خدا با شکیبایان است) (البقرة : 153)

امیر مو منان علی علیه‌السلام از مصادیق بارز افرادی بود که در طول زندگی با این شماره بارها و بارها تماس گرفتند، چنانچه در روایتی می‌خوانیم که هر گاه کار سختی برای حضرت پیش می آمد حضرت دو رکعت نماز می‌خواندند (تفسیر صافی ذیل آیه شریفه)

همچنین در حالات صدرالدین شیرازی (معروف به ملاصدرا) و همچنین ابن سینا نیز نقل کرده‌اند که این دو مرد بزرگ در لحظات سختی و مشکلات با این شماره‌ها تماس گرفته و مشکلات علمی خود را این‌گونه حل می‌کردند. (فوائد الرضویه، ص 380.)

اگر ثروت می‌خواهید با این شماره‌ها تماس بگیرید (شماره 5 و داخلی 66) (شماره 53 و داخلی 39)

**قرآن

با تماس با این شماره به شما گفته خواهد شد که یکی از مهم‌ترین اسرار برای ثروتمند شدن یک جامعه، عمل کردن به دستورات و توصیه های کتاب‌های آسمانی و در حال حاضر قرآن مجید است که طبق وعده خداوند متعال در این صورت انسان‌ها از برکات آسمانی و زمینی برخوردار می‌شوند.

( وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیهِم مِّن رَّبِّهِمْ لأكَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَكَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَاء مَا یَعْمَلُونَ :

و اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است، عمل می‌کردند، قطعاً از بالای سرشان [برکات آسمانی] و از زیر پاهایشان [برکات زمینی] برخوردار می‌شدند. از میان آنان گروهی میانه‌رو هستند، و بسیاری از ایشان بد رفتار می‌کنند) (المائدة : 66)

همچنین با تماس با شماره (شماره 53 و داخلی 39) به شما گفته خواهد شد که علاوه بر شرط ذکر شده تلاش و کوشش نیز نقش بسزایی در بدست آوردن ثروت دارد:

(وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى : و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست) (النجم : 39) و هیچ فردی در طول تاریخ با تنبلی و تن پروری به ثروت نرسیده است.

اگر به دنبال خوشبختی و سعادت هستید این شماره را فراموش نکنید (شماره 22 و داخلی 77)

عده زیادی در جستجوی خوشبختی و سعادت با شماره های مختلفی تماس می‌گیرند، اما یا پاسخی دریافت نمی‌کنند و یا اگر پاسخی بگیرند راه اصلی و حقیقی خوشبختی به آن‌ها داده نمی‌شود و در نتیجه به بیراهه می‌روند، اما شما به راحتی می‌توانید با تماس با این شماره از راه اصلی و واقعی خوشبختی و سعادت مطلع شوید، راهی که به شما برای رسیدن به ایستگاه خوشبختی توصیه های زیبایی می‌کند:

امیر مومنان علی علیه‌السلام از مصادیق بارز افرادی بود که در طول زندگی با این شماره بارها و بارها تماس گرفتند، چنانچه در روایتی می‌خوانیم که هر گاه کار سختی برای حضرت پیش می آمد حضرت دو رکعت نماز می‌خواندند
(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ : ای کسانی که ایمان آورده‌اید، رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را بپرستید و کار خوب انجام دهید، باشد که رستگار شوید) (الحج : 77)

در مواقع گناه با این شماره تماس بگیرید (شماره 41 و داخلی 36)

بی شک شیطان در زندگی، همه افراد را وسوسه و به گناه تشویق می‌کند، که یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گناه و معصیت تماس با شماره ذکر شده است، بدین صورت که در لحظه گرفتار شدن در دام گناه به خداوند پناه ببریم و خود را از آلوده شدن به پلیدی‌ها دور کنیم:

( وَإِمَّا یَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ : و اگر دمدمه‌ای از شیطان تو را از جای درآورد، پس به خدا پناه ببر که او خود شنوای داناست) (فصلت : 36)

در ارتباط با این شماره مهم و حیاتی که استفاده از ان برای هر فردی ضروری و مهم است به این روایت زیبا و خواندنی از امیر مومنان علی علیه‌السلام اشاره می‌کنم که :

(إِذا وَسْوَسَ الشَّیْطانُ إِلی أَحَدِکُمْ فَلْیَسْتَعِذْ بِاللّهِ وَلْیَقُلْ آمَنْتُ بِاللّهِ مُخْلِصاً لَهُ الدِّیْنَ: هر گاه شیطان یکی از شما را وسوسه کند باید به خدا پناه برد، و بگوید: به خداوند ایمان آوردم، و دین خود را برای او خالص می‌کنم)(نور الثقلین، جلد 4، صفحه 551.)

خلاصه کلام آنکه اگرچه تمامی آیات الهی برای زندگی انسان مهم و حیاتی است، اما در میان این آیات، برخی از خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند و به عبارتی دیگر شماره های ضروری هستند که لازم است هر مسلمانی در زندگی روزمره خود بارها و بارها با آن‌ها تماس گرفته و زندگی خود را با این شماره های حیاتی وفق دهد.

منبع: تبیان

چرا شیعیان بعد از حمد، آمینْ نمی‌گویند؟

اهل بیت علیهم السلام که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به "آمین گفتن بعد از حمد در نماز" فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده‌اند.

ادامه نوشته

اظهارات توفیقی در تحصن سال 88 مسجد دانشگاه تهران

برخورد با «متمردین ۸۸» را نباید با عفو مشرکین مکه مقایسه کرد

حجت‌الاسلام پناهیان:
برخورد با «متمردین ۸۸» را نباید با عفو مشرکین مکه مقایسه کرد

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت:
نحوه برخورد با متمردین سال 88 را با برخورد پیامبر و امیرالمؤمنین با «مؤمنینِ متمرد» باید مقایسه کرد، نه با «عفو» مشرکین مکه توسط پیامبر.

 

 

 

 

ادامه نوشته

رهبر انقلاب: تکلیف گرائی منافاتی با دنبال نتیجه بودن ندارد

تکلیف و نتیجه

روزشمار قبرستان بقیع+جدول و تصاویر

وهابی‌ها در سال 1344 هجری و همچنین کمی قبل‌تر از آن اثری از گنبدها و بارگاه‌های بزرگان دین در مدینه و مکه یا هر جای دیگری که به آن دسترسی داشتند باقی نگذاشتند. این روند تخریب هیچ‌گاه متوقف نشده و تا امروز نیز ادامه یافته است.
خبرگزاری فارس: روزشمار قبرستان بقیع+جدول و تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نود سال پیش در چنین روزی در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه توسط وهابی‌ها به سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، این گروه افراطی روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و دیگر قبور نظیر قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)، قبور زنان آن حضرت(ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس(ع)، قبر عبدالله پدر پیامبر(ص) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

در ادامه روزشماری از زمان تأسیس بارگاه منور ائمه بقیع از زمان شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا تخریب مزار نورانی ائمه بقیع(ع) به همراه تصاویر بقیع قبل و بعد از تخریب می‌آید:

 

ردیفتاریخ(ه.ق)رویداد
1 50امام حسن مجتبی(ع) در بقیع آرمیدند.
2 94امام زین‌العابدین(ع) در بقیع آرمیدند.
3 114 یا 117امام محمدباقر(ع) در بقیع آرمیدند.
4 148امام صادق(ع) در بقیع آرمیدند.
5 495بنای گنبد و بارگاه بر قبور مطهر اهل بیت(ع) در بقیع
6 519تعمیر و بازسازی بناهای مطهر بقیع توسط خلیفه المستنصر بالله
7نامعلوم تعمیر و بازسازی توسط سلطان محمود غزنوی
8 --------برای بار سوم در اواخر قرن سیزدهم
9 1221نیروهای وهابی به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود در سال 1221 هجری بعد از محاصره‌ طولانی مدینه، ساکنان شهر را در تنگنا قرار دادند و مردم بی‌گناه بی‌شماری را قتل‌عام کردند. سپس خادمان آستان پیامبر را یک جا جمع کردند و برای آنکه محل جمع‌آوری و نگهداری هدایا را نشان دهند، آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد از غارت کردن حرم نبوی، هنگام بازگشت به نجد که محل استقرار وهابیون بود، از بقیع گذشتند و عبدالعزیز دستور تخریب تمامی بارگاه‌ها را صادر کرد.
10 1227خلافت عثمانی به والی خود محمدعلی پادشاه دستور داد که حجاز را از سلطه‌ی وهابی‌ها رهایی دهد و کنترل حجاز را به دست گیرد. پس از جنگی خونین به سال 1227 وهابی‌ها شکستی سخت خوردند و مردم به بازسازی اماکن متبرکه همت گماشتند.
11 1344آخرین تخریب بقیع توسط آل سعود که اثر آن تا امروز باقی است.

 

 

 

 

 

 
 

نتایج رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه یازدهم:

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، با پایان پذیرفتن روزهای پرکار مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت حجت الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش نتایج رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی مشخص گردید.

بر این اساس، نتیجه رای اعتماد به وزرا از میان 284 رای ماخوذه، به شرح ذیل است:

ردیف نام وزارتخانه آراء موافق آراء مخالف آراء ممتنع وضعیت
1 محمد علی نجفی آموزش و پرورش 142 133 9 _
2 محمود واعظی ارتباطات و فناوری اطلاعات 218 45 20 وزیر
3 سید محمود علوی اطلاعات 227 38 18 وزیر
4 علی طیب‌نیا اقتصاد و امور دارایی 274 7 3 وزیر
5 محمد جواد ظریف امور خارجه 232 36 13 وزیر
6 سید حسن قاضی زاده هاشمی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 260 18 6 وزیر
7 علی ربیعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی 163 100 21 وزیر
8 محمود حجتی جهاد کشاورزی 177 81 26 وزیر
9 مصطفی پورمحمدی دادگستری 201 64 19 وزیر
10 حسین دهقان دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 269 10 5 وزیر
11 عباس آخوندی راه و شهرسازی 159 107 18 وزیر
12 محمدرضا نعمت زاده صنعت، معدن و تجارت 199 60 24 وزیر
13 جعفر میلی منفرد علوم تحقیقات و فناوری 105 162 15 _
14 علی جنتی فرهنگ و ارشاد اسلامی 234 36 12 وزیر
15 عبدالرضا رحمانی فضلی کشور 256 19 9 وزیر
16 بیژن نامدار زنگنه نفت 166 104 13 وزیر
17 حمید چیت چیان نیرو 272 7 5 وزیر
18 مسعود سلطانی فر ورزش و جوانان 117 148 18 _

امضای نجفی روی کارت سوخت فتنه+سند

باید از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در نطق امروز خود گفت بنزین فتنه نبوده‌ام بلکه آبی بر آتش فتنه بوده‌ام پرسید که آیا مسالمت آمیز خواندن اغتشاش‌ها و راهپیمایی‌های غیرقانونی، آبی است بر آتش فتنه؟

                     خبرگزاری فارس: امضای نجفی روی کارت سوخت فتنه+سند

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس،‌ سایت مشرق نوشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بعد از ارائه نظرات و برنامه های خود برای اداره وزارتخانه آموزش و پرورش به انتقادات و شبهات مطرح شده توسط مخالفین در خصوص عملکرد نامناسب وی در سیاست اینگونه واکنش نشان داد: متأسفانه مخالفان، بحث را جای دیگری بردند و مسائل سیاسی را مطرح کردند.

واکنش نجفی به انتقادات نمایندگان به گونه ای عنوان شد که گویا بررسی عملکرد وی در حوزه سیاسی در کشور چندان اهمیت ندارد و نباید در فرایند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی به آن پرداخت.

توضیحات محمدعلی نجفی در مورد عملکرد خود در آشوب‌های سال 88 به آنجا ختم شد که وی در دفاع از خود عنوان کرد یک شاهد پیدا کنید که من در راهپیمایی شرکت کرده‌ام.

وی در ادامه می‌گوید: من قبل از نماز جمعه 29 خرداد هم مطیع بودم. می‌گویند مردم را تحریک کردی که در راهپیمایی‌ها شرکت کنند. من این کار را نکردم و مثل آقای مطهری هم معتقدم تا قبل از 29 خرداد هر کس در راهپیمایی شرکت می‌کرد خلاف قانون نبود.

این اظهارات محمدعلی نجفی در حالی است که امضا و مهر تأیید وی بر نامه‌ها و گفت‌وگوهایی دیده می‌شود که تنها اتهامات ثابت‌نشده نسبت به نظام در آنها دیده می‌شود.

نجفی در دفاع از خود گفته است که من قبل از نماز جمعه 29 خرداد هم مطیع بودم و شما یک شاهد پیدا کنید که من در راهپیمایی شرکت کرده‌ام.اما به این موضوع اشاره نکرده است که چرا روز شنبه 3 مردادماه 1388 یعنی دوماه پس از بیانات شفاف مقام معظم رهبری در نماز جمعه 29 خرداد، زیر نامه‌ای را امضا کرده است که تظاهرات کنندگان و اغتشاش گران را مردانی شجاع و خداجو نامیده است.

امضا و تأیید آقای نجفی زیر نامه ای که در مردادماه 88 به صورت سرگشاده به مراجع عظام تقلید نوشته شده است با تأکید بر مسالمت‌آمیز بودن راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌های خیابانی آمده است که دستگاه‌های امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه‌های خیال‌پردازانه و سراپا اشتباه خود برای معرفی فعالان به عنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکان انقلاب مخملی هستند و از همین رو به شیوه‌های غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی اعتراف‌گیری توسل جسته‌اند. دستگاه‌های تبلیغاتی دولتی و بویژه صدا و سیما نیز در این پروژه شرکت کرده و با پخش اعتراف‌های نمایشی، سعی در اثبات این‌گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد.

برای دیدن متن نامه -اینجا- را کلیک کنید

باید از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در نطق امروز در دفاع از عملکرد خود گفت آبی بر آتش فتنه بوده‌ام پرسید که آیا مسالمت‌آمیز خواندن اغتشاش‌ها و راهپیمایی‌های غیر قانونی آبی است بر آتش فتنه؟ و یا اینکه خیال پردازانه و سراپا اشتباه خواندن گزارشات دستگاه‌های مسئول در امنیت کشور چنین تلقی ایجاد می‌کند و آبی است بر آتش فتنه؟

وی همچنین در واکنش به اتهامی که در سال 88 مبنی بر آزار جنسی معترضان به نظام توسط مهدی کروبی وارد شد و جنجال فراوانی را در رسانه‌های بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی به پا کرد، این‌گونه عنوان کرده است که : اقدام کروبی هم شجاعانه و هم خداترسانه بود!

وی همچنین در ادامه توضیحات خود پیرامون اقدامات خداترسانه کروبی و اتهاماتی که علیه نظام وارد کرد اینچنین می‌گوید: ما به عنوان کسانی که دل‌مان به حال نظام می‌سوزد امیدواریم این وقایع با بررسی جامع و بی طرفانه حل شود.

حال با توجه به سخنان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مبنی بر اینکه شاهد پیدا کنید که من در راهپیمایی شرکت کرده‌ام باید گفت شاهد این مدعا نامه‌هایی است که در آنها اتهامات بی‌پایه و اساس علیه نظام جمهوری اسلامی زده شده است و امضای شما زیر آنها دیده می‌شود.

جای سؤال از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است که با توجه به سخنان خودشان مبنی بر اینکه ما در تمام مدت تلاش کردیم آب بر آتش فتنه بریزیم چه توجیهی در خصوص نامه‌ها و گفت‌وگوهای منتشر شده‌ای دارند که در آنها اتهامات بی پایه و اساس به نظام وارد شده است.

آقای نجفی در کجا آمده بگوید فتنه و دروغ بزرگ تقلب اشتباه بوده است؟ آقای نجفی در کجا آمده بگوید اقدام خداترسانه و شجاعانه کروبی فتنه‌گر دروغ و تهمت به نظام بوده است؟ آقای نجفی در کجا آمده بگویند شایعه تجاوز دروغ بوده است و کروبی را تشویق به عذرخواهی کند؟

نجفی چرا چند ماه پس از بیانات فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری در تاریخ 29 خرداد، بیانیه‌ای پر از اتهام، تهمت و افترا علیه نظام اسلامی را امضا و تأیید می‌کند؟ چرا آقای نجفی چهار سال بعد از فتنه 88 از امضای بیانیه معاندان و ضدانقلاب عذرخواهی نکرده است.

نیاز به این نیست که کسی در راهپیمایی‌های فتنه شرکت کرده باشد؛ امضای بیانیه و حمایت از کروبی نشانه‌گر آن است که وزیر پیشنهادی، با امضای بیانیه و نامه سرگشاده، از فتنه‌گران حمایت کرده و در عین حال، تصور این را دارد که آبی بر فتنه بوده است؛ نامه و بیانیه‌ای که یکی از اصلی‌ترین بنزین‌های فتنه در مرداد 88 شد.

متن کامل نطق محمد علی نجفی در دفاع از خود را می توانید اینجا بخوانید

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش ‌و پرورش چه گفتند؟

حتما به ادامه مطلب برید

بخوندنش می ارزه

* امیرآبادی: نجفی یک روز هم معلم نبوده/
او مخالف نام‌گذاری حتی یک میدان به نام ۹ دی بود.

* زاکانی: خانه‌‌گردی تحریک‌آمیز نجفی در ایام فتنه/
ماجرای نامه دفاع از کروبی چه بود؟

* عثمانی: آموزش و پرورش از انرژی هسته‌ای مهم‌تر است/
کمک به نجفی یاری به نظام است.

* زارعی: تصویب قانون شورای آموزش و پرورش از شاهکارهای مدیریتی نجفی بود.

* لاهوتی: نجفی طبق مصوبه شورای شهر از خانواده‌های فتنه بازدید کرد.

ادامه نوشته

لحظه‌شناسی | مشروطه

آیت‌الله علم‌ الهدی:خط‌ مشی دولت جدید اعتدال است و اعتدال به معنی عدول از اصول نیست.


ادامه نوشته

پوستر 33/40 چادر لباس ملی ما است

سبک زندگی

خشت اول حجاب

وبلاگ "حجاب فاطمی " نوشت:

خشــت اول چـون نـهد معـمار کـج تـا ثـریـا مـی رود دیـوار کـج


سخنرانی که دکتر روحانی برای اولین بار از واژه امام خميني استفاده کرد + صوت

تو در نظر من همچنان سالاری...

 

 

 

 

 

و حالا روحانی ......

"آریل شارون" مُرد

 

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه خبری النشره: رئیس بخش جراحی و اعصاب بیمارستان سوروکا در کشور بئر السبع در سرزمین های اشغالی سال 1948 و پزشک ویژه "آریل شارون" نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از مرگ وی در ساعت هفده و سی دقیقه امروز (جمعه) خبر داد.
وی افزود: پس از وخامت حال "شارون" گروه ویژه پزشکی تمامی تلاش خود را برای بهبودی اوضاع اش به کار گرفتند اما با این وجود اقدامات پزشکی موفقیت آمیز نبود و وی مُرد.
گفتنی است "آریل شارون" از روز ۵ ژانویه سال ۲۰۰۶ به دلیل سکته مغزی سنگین در بیمارستان بستری شد و ادارهٔ کلیه امور نخست وزیری رژیم صهیونیستی را  به "ایهود المرت" معاون نخست وزیر واگذار کرد.
" شارون" از آن زمان تاکنون در وضعیت شبه کما به سر می‌برد و از طریق سرم تغذیه می‌شد. هرچند پزشکان از او قطع امید کرده بودند و از خانواده اش خواسته‌اند تا او به طور طبیعی بمیرد اما خانواده او همچنان خواستار انجام اقدام‌های لازم برای زنده ماندن و انتقال او به خانه شخصیش شده بودند.
از جنایات شارون می توان به  این نکته اشاره کرد که در جریان جنگ ۱۹۸۲ لبنان، زمانی که "شارون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود، بین ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر کشتار صبرا و شتیلا رخ داد و در حدود ۸۰۰ تا ۳۵۰۰ غیرنظامی فلسطینی در اردوگاههای پناهندگان صبرا و شتیلا توسط میلیشیاهای مسیحی مارونی فالانژ لبنانی کشته شدند.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای

وقتی خودمان فقیر داریم، چرا به فلسطین کمک کنیم؟+ پاسخ دکترعباسی


قبرستان بقیع در 110 سال قبل

دو دهه قبل از تخریب قبرستان بقیع به دستور وهابیت کوردل یعنی در سال 1904 میلادی، گزارش مصوری از نحوه سفر کاروان‌های زیارتی به مکه و مدینه تهیه می‌شود که در آن عکس‌های نابی به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «بقیع» نام قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطح است که مساحت آن بیشتر از مساحت مسجد‌النبی(ص) بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر می‌گردد.

از زمان پیامبر(ص) تا همین امروز، بسیاری از مسلمانان را که در مدینه از دنیا می‌رفتند، در بقیع به خاک می‌سپردند و هم‌ اکنون نیز قبرستان عمومی مدینه به شمار می‌رود.

قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) ام‌سلمه، ماریه و ...، «ام‌البنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمه‌های پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ... است.

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی)، وهابی‌های کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند.

 

 

حجت‌الاسلام رسول جعفریان، استاد تاریخ اسلام درباره کتاب تازه منتشر شده «مصور فی الحج» که در آن عکس‌های بی‌نظیری از مکه و مدینه منتشر شده، به وبگاه حج گفته است: در سال 1904 میلادی یک کارمند عالی‌رتبه وزارت العدل مصر با نام محمد افندی السعودی که البته هیچ ربطی به سعودی‌ها نداشت به حج اعزام شد. وی مرید سید جمال‌الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده بود.

افندی در این سفر حج همراه ابراهیم رفعت پاشا امیر الحاج مصری به حج آمد. دوربین داشت و ضمن گرفتن عکس‌های نفیس گزارشی هم از این سفر نوشت. اکنون آن گزارش به همراه تصاویر وی در کتابی با نام «مصور فی الحج» منتشر شده و اثری بسیار نفیس پدید آمده است.

وی دو سفر آمده و در سفر دوم تجهیزات بهتری برای عکاسی آورد و آثار با ارزشی از خود بر جای گذاشت. او می‌گوید که در این کار تحت تأثیر توصیه‌های شیخ محمد عبده بوده که از وی خواسته است تا اطلاعات تاریخی در باره حرمین را هم ضمیمه کار خویش سازد.

آنچه در این کتاب آمده بر اساس یادداشت‌های محمد افندی سعودی نوشته شده است. از این مطالب معلوم می‌شود که او قدم به قدم گزارش‌های دقیقی از وضعیت نوشته بوده است. با این حال مهم تصاویر قدیمی است که می‌تواند جنبه‌های مختلف حج را در این دوره نشان دهد.

برخی از این عکس‌ها می‌تواند توصیفاتی که ما از کاروان حج داشته‌ایم کامل کند. این که چطور هزاران نفر به صورت یک کاروان بیابان‌ها را طی می‌کردند، امری است که تصورش برای ما دشوار است. اما این عکس‌ها به خوبی این وضعیت را نشان می‌دهد:

 

یکی از نفیس‌ترین عکس‌ها از ضریح حمزه سید الشهداء است، عکسی که تا به حال دیده نشده است. تصویر خود محمد سعودی هم در آن دیده می‌شود:

 

عکسی هم از بقیع که دست‌کم بنده تاکنون آن را ندیده بودم:

روز قدس

پوستر 32/40 باید احساس محبت به فاطمه زهرا(س) را در زندگی خود پیاده کنیم

سلفیه چه کسانی هستند/ اصلی‌ترین علائم سلفیه چیست

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی پاسخ داد
سلفیه چه کسانی هستند/ اصلی‌ترین علائم سلفیه چیست

کارشناس شبکه جهانی ولایت می‌گوید: سلفیه می‌گویند هر منطقه‌‌ای که مخالف عقیده ما باشد منطقه کفر است و باید با آن جنگید و مردم آن منطقه را به اسارت و کنیزی گرفت، دقیقاً همین کاری که با شیعه و سنی و مسیحیان در سوریه می‌کنند.
                    

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از مسائل مهم عالم اسلام، مسأله وهابیت و سلفی‌گری است که خواه، ناخواه همه مسلمانان را از جهت عقیده و عمل، درگیر خود کرده است؛ برخی را تابع خود کرده و برخی را مقابل خود قرار داده است.

این مسأله تا جایی پیش رفته که حتی در این زمان نیز که دنیا به سوی آزادی و حریت فکری پیش می‌رود، برخی از علمای سلفی و وهابی، دستور قتل شیعیان را داده‌اند و باعث شده‌اند خون‌های پاکی به زمین بریزد که یکی از آخرین خون‌های پاک، شهادت «شیخ حسن شحاته» در مصر بود.   

سلفیان اکنون در جوامع اسلامی طالب قدرت هستند؛ آنها با یک دست، مدعی یگانه پرستی و توحید و با دست دیگر، شمشیر تکفیر بر کشیده و با حذف تمام مسلمانان از جامعه اسلامی و راندن آنان به جمع کفار، مدعی هستند که سلفیه حق مطلق است و فقط آن‌ها اسلام را درک می‌کنند و دیگران از فهم اسلام بهره‌ای ندارند.

برای آشنایی بیشتر با سلفیه با حجت‌الاسلام جواد ابوالقاسمی، از کارشناسان شبکه جهانی ولایت گفت‌وگو کردیم.

لطفا ابتدا درباره سلفیه و سلفی‌گری توضیح دهید...

سلفی‌گری در ابتدا عقیده‌ای بود که طرفدارانش ادعا می‌کردند ما طرفداران سلف صالح هستیم. یعنی هر آنچه که پیامبر و اصحاب او در دو قرن اول انجام می‌دادند باید به همان‌ها عمل نمود و ما هم به همان‌ها عمل می‌کنیم و آن را دلیل خود می‌دانیم.

سلفیه مدعی است نباید پیرو مذاهب بود و باید به عصر سلف یعنی دوران صحابه، تابعین، تابعی تابعین بازگشت و از آنها پیروی کرد. اما همانطور که شیخ الازهر آقای احمد الطیب می‌گوید، سلفی‌گری الآن تبدیل به عنوانی برای وهابیت شده است.

کسانی که جزء مجسمه هستند، یعنی اعتقاد دارند که خداوند متعال دارای جسم است، و اهل خشونت هستند و عقاید گذشتگان را قبول نمی‌کنند.

سلفیان حرف علمای شیعه و اهل سنت را قبول ندارند و می‌گویند هر آنچه آقای محمد ابن عبدالوهاب و ابن تیمیه و ابن قیم فهمیدند، ما همان را قبول می‌کنیم و به همان عمل می‌کنیم، و به کلام سایر علما توجهی ندارند.

نسبت و رابطه سلفیه با وهابیت

آیا رابطه‌ای بین سلفیه و وهابیت وجود دارد؟

این دو فرقه از لحاظ فقهی اختلافات جزئی با هم دارند. سلفیه فعلی کسانی هستند که ممکن است حنبلی، حنفی و یا از مذاهب دیگر باشند، اما وهابی‌ها عموما حنبلی و از طرفداران مخصوص محمد ابن عبدالوهاب هستند.

اکنون سلفیه اصطلاح شده برای کسانی که عقایدشان شبیه وهابیت است یا می‌گویند ما برداشتی که شبیه برداشت ابن تیمیه از روایات است را قبول داریم.

آیا عقاید سلفیه مصر و حجاز یکی است؟

بله اصل عقاید یکی است. سلفی‌‌‌های حجاز (به خصوص کسانی که از مصر هستند) و اخوانی‌‌ها و سلفی‌های مصر، این‌ها تحت تاثیر تبلیغات وهابیون عربستان هستند.

نحوه سلطه وهابیت بر سلفی‌‌ها

چگونه وهابیون توانستند بر سلفیان مسلط شوند؟

صد سال قبل از این مصری‌ها که اهل سنت بودند به عربستان حمله کردند و وهابی‌ها ناگزیر فرار کرده و به کویت رفتند. سپس وهابی‌ها به کمک انگلیسی‌ها دوباره عربستان و حجاز را از مصری‌ها پس گرفتند.

بعد برای اینکه هم تبلیغ خودشان را کرده باشند و هم از حمله دوباره مصری‌ها در امان باشند، شروع کرند به کارهای تبلیغاتی و چندین چاپخانه از جمله چاپخانه المنار را در مصر ایجاد کردند و به تبلیغ و ترویج وهابیت در آنجا پرداختند.

گروهی هم در مصر فریفته همین وهابیت شدند، اگر چه الازهری‌ها با آنها مخالفت‌های زیادی کردند ولی با فشار حکومت توانستند الازهری‌ها را کنار بزنند.

این‌ها به خاطر پولی که عربستان می‌داد و به خاطر تبلیغاتی که از عربستان صورت می‌گرفت خیلی نظرشان شبیه به وهابیون عربستان است. مصر، لیبی و پاکستان بعد از عربستان بیشترین مرکز ظهور این عقیده است.

نظر علمای اهل سنت و شیعه در مورد سلفیه

آیا خطری در وجود سلفیه برای اسلام وجود دارد؟

قطعا چنین است، چرا که به اعتقاد سلفیه راه ورود به جماعت اسلامی آن است که روش سلف را  حرف به حرف پذیرفته و از آن راه تخطی نکنیم، که در غیر این صورت از راه مستقیم خارج و از جماعت اسلامی به دور افتاده‌ایم، اما سلفیان خود اجتهادات متعددی را به فهم سلف اضافه کرده و آن را به عنوان اعتقادات سلف به جهان اسلام عرضه می‌کنند.

نه تنها علمای شیعه بلکه بسیاری از علمای اهل سنت نیز فرقه سلفیه را به عنوان بزرگترین و جدی‌ترین خطر برای اسلام مطرح کرده‌اند، به عنوان نمونه آقای احمد کریمه از بزرگان الازهر دو هفته قبل علناً گفت: سلفی‌ها و وهابی‌ها از خوارج هستند.

آقای احمد الطیب، همینطور، آقای شیخ علی جمعه مفتی الازهر همین تعبیر را به کار برده که این‌ها خوارج زمان ما هستند و پیغمبر هم خوارج را به عنوان بدترین دشمنان معرفی کردند.

نشانه های سلفیه

اصلی‌ترین علائم سلفیه چیست؟

اسلام یک سری دشمنان داخلی دارد و یک سری دشمنان خارجی. دشمنان داخلی به مراتب ضررشان برای اسلام بیشتر از دشمنان خارجی است که بدترین آن دشمنان، خوارج هستند. این گروه از صدر اسلام وجود داشتند.

علامت‌هایی که در کتب خود اهل سنت درباره خوارج آمده بدین ترتیب است:

1) مسلمان‌ها را به خاطر ارتکاب گناه کافر می‌دانستند.

2) تنها فهم صحیح از قرآن را فهم خود می‌دانستند.

3) اگر در جایی و منطقه‌ای گناه و معصیتی صورت می‌گرفت آن منطقه را بلاد کفر محسوب می‌کردند و معتقد بودند می‌توان به آن منطقه حمله کرد.

4) این گروه به‌ جای این‌که جنگ و درگیری و مقابله اسلام را با غیر مسلمانان قرار بدهند، با مسلمانان می‌جنگیدند.

5) خوارج، آیاتی را که درباره کفار و بت پرستان نازل شده بود را به مسلمانان تشبیه می‌کردند.

این علامت‌‌ها به عنوان علائم خوارج در زمان پیامبر بود که اکنون در سلفیه موجود است.

فتوای شیخ سلفی درباره کشتار شیعیان

عملکرد دولت مرسی در مقابل سلفیان چگونه بوده است؟

بعد از اینکه اخوان‌المسلمین در مصر قدرت پیدا کرد و آقای مرسی که خودش هم اخوانی به حساب می‌آید قدرت را بدست گرفت، سلفی‌ها در مصر بسیار جدی شدند و جلساتی برگزار کردند.

در یکی از جلسات حکم به تکفیر شیعیان دادند. آقای قرضاوی مصری که الآن مفتی قطر است در این جلسه به صراحت گفت: مخالفین ما کسانی هستند که «یا‌ حسین» می‌گویند و به خدا کاری ندارند، آنها را باید کشت.

آقای مرسی هم در همین جلسه سخنرانی کرد که خود تاییدی بر تکفیر شیعیان شد و سلفی‌ها با همین بهانه حمله کردند و در نیمه شعبان عده‌‌ای از شیعیان از جمله «شیخ حسن شحاته» را به شهادت رسانده و متاسفانه این جنایت را علیه شیعیان به وجود آوردند.

خوشحالی وهابیت در کشته شدن عالم بزرگ سنی

به نظر شما آیا حوادث سوریه هم مرتبط با سلفیان یا وهابیان است؟

حوادث سوریه هم قطعا زیر نظر وهابیون است. آقای احمد ‌بدرالدین ‌حسون، مفتی اهل سنت سوریه، طرفدار حکومت و دولت این کشور است.

همچنین آقای محمد سعید رمضان البوطی که از بزرگان اهل سنت سوریه و شخصیت اول جهان اسلام از نظر اهل سنت و از بزرگان الازهر و مولف چندین کتاب مختلف بود، به خاطر طرفداری از حکومت سوریه و اهل تسنن بودن، وی را کشتند.

بعد از کشته شدن بوطی، آقای سدیس در عربستان با ابراز خوشحالی سخنرانی کرده و گفت: با کشته شدن بوطی مصیبت‌های ما کمتر شد و خوشحالی کردن در مرگ بوطی اشکال ندارد.

پس مشخص است که الآن سلفی‌ها و وهابی‌ها از کشورهای مختلف مثل لیبی، عربستان، مصر و اردن جمع شده و قصد دارند به اصطلاح خودشان یک امارت اسلامی در سوریه تشکیل بدهند.

این گروه برای ترویج عقیده خودشان می‌گویند: هر کسی که مخالف عقیده ما را داشته باشد کافر است. هر منطقه‌ای که مخالف عقیده ما باشد منطقه کفر است و باید با آن جنگید و مردم آن منطقه را به اسارت و کنیزی گرفت، همین کاری که با شیعه و سنی و مسیحیان در سوریه کردند.

مهم‌ترین اقدامات سلفیان چیست؟ آیا اقدامات آن‌ها منطقی است؟

چیزی که سلفیان قبول دارند فقط جنگ و خونریزی است، یعنی دقیقا مانند عقاید خوارج به دنبال نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام هستند.

سلفیان به هر منطقه‌ای که با آن‌ها مخالف باشد حمله می‌کنند و مردان را به بردگی و زنانشان را به کنیزی می‌برند و هر‌کس با آنان به مخالفت برخیزد، به جرم این‌که این منطقه بلاد کفر و افراد کافر به حساب می‌آیند، به راحتی اعدامش می‌کنند.

این گروه تنها برداشت خودشان را از اسلام صحیح می‌‌دانند و حاضر به مناظره هم نمی‌شوند.

یکی از اقدامات سلفیان مُثله کردن است که برای آن هیچ دلیل شرعی وجود ندارد، اما همان‌طوری که در تاریخ آمده خوارج در زمان امیرالمومنین علی (ع) شکم زنی را پاره کردند و جنین را از شکمش بیرون آورده و کشتند.

حتی در زمان ما هم یکی از وهابیون سرشناس به نام آقای عرعور گفت: ما دشمنان خود را در چرخ‌گوشت می‌ریزیم و گوشتشان را می‌دهیم سگ‌ها بخورند.

بزرگترین کمک، اتحاد مسلمانان است

در پایان چیزی که ما تقاضا داریم این است که علمای اهل سنت و شیعه همگی دست ‌در ‌دست هم بدهند و مقابل این چیزی که به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام است متحد شوند تا بتوانند به قول علمای الازهر برای تطهیر اسلام و نشان دادن چهره‌‌ای صحیح از اسلام به مردم دنیا موفق شوند. 

محاصره اقتصادی، راهکار مشرکان برای جلوگیری از گسترش اسلام

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: صبر و مقاومت در مسیر حفظ ایمان در عصر کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و لازم است مؤمنان به این امر توجه داشته باشند.



آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه چهارشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با
اشاره به آزاری که ابوجهل و افراد او نسبت به حضرت محمد(ص)
روا می‌داشتند، گفت: با این حال روزی که جبرئیل و چند فرشته
دیگر از ایشان خواستند دشمنانشان را نابود سازند حضرت فرمودند
من رحمة للعالمین هستم و نمی‌خواهم به واسطه من آنها
را عذاب کنید.

شیوه هدایت پیامبر اکرم(ص) بر خوش‌رفتاری و مهربانی استوار بود
 
وی افزود: شیوه هدایت پیامبر اکرم(ص) بر خوش‌رفتاری و مهربانی استوار بود به همین دلیل تعداد کسانی که به ایشان ایمان می‌آوردند بیشتر شد و مشرکان هم تصمیم به اذیت و شکنجه آنها گرفتند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اعزام دسته‌ای از مسلمانان به فرماندهی جعفر بن ابیطالب(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) به حبشه برای نجات از دست آزارهای قریش خاطرنشان کرد: زندگی آرام مسلمانان در این کشور، مسترد نکردن آنها به فرستادگان مشرکان از سوی نجاشی، پادشاه حبشه و مجموعه این مسائل سبب شد قریش به شدت عصبانی شوند.
 
محاصره اقتصادی، راهکار مشرکان برای جلوگیری از گسترش اسلام
 
وی ادامه داد: قریش در مواقع حساس و خطرناک جلساتی را تشکیل می‌دادند تا راه چاره‌ای پیدا کنند به همین دلیل پس از احساس خطر از سوی پیامبر اکرم(ص) و اسلام هم تشکیل جلسه داده و نامه‌ای را مبنی بر به شهادت رساندن حضرت محمد(ص) به امضا رساندند و در خانه کعبه آویزان کردند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی حمایت‌های همه‌جانبه ابوطالب(ع) از پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه قرار داد و افزود: زمانی که مشرکان از همه راه‌ها ناامید شدند محاصره اقتصادی را در دستور کار قرار دادند و مسلمانان هم مجبور شدند در شعب ابیطالب(ع) بمانند و فقط در دو ماه ذی الحجه و رجب اجازه داشتند از آنجا خارج شوند چون تعرض در این دو ماه به دیگران ممنوع بود.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به استفاده پیامبر و سایر مسلمانان برای تبلیغ طی این دو ماه اظهار داشت: سرانجام حضرت محمد(ص) با چند نفر از اهالی مدینه آشنا و مقدمات هجرت ایشان به این شهر فراهم شد.
 
وی تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص) همواره به مسلمانان تأکید می‌فرمود که باید در مسیر حفظ ایمانشان صبر و استقامت داشته باشند تا مشخص شود هر کس تا چه میزان برای مقابله با سختی‌ها آمادگی دارد و آنگاه از حمایت‌های ویژه خداوند برخوردار خواهند شد.
 
برخی خود را طلبکار خداوند می‌دانند
 
آیت‌الله مصباح یزدی اشتباه بسیاری از مؤمنان مبنی بر طلبکار بودن از خداوند را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: این دسته از افراد گمان می‌کنند می‌توانند بر سر خداوند منت بگذارند که ایمان آورده‌اند و خدا هم باید در مقابل این امر همه مشکلات مادی و معنوی‌شان را حل کند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: عزت امروز مردم ایران به برکت اسلام، رهبری امام خمینی(ره) و خون شهداست و باید روز به روز تواضع و شکرگزاری ملت هم بیشتر شود و مردم خود را به همه ولی‌نعمتان خود بدهکار بدانند.
 
وی ادامه داد: هرچند افراد ضعیف‌الایمان تصورات آنچنانی هم دارند و این مطالب را بیان هم می‌کنند و به عنوان مثال ممکن است شیطان گروهی را فریب دهد و آنها بگویند ما هشت سال در جبهه بوده‌ایم و امروز باید ثمرات آن را ببینیم.
 
اهل ایمان نباید انتظار داشته باشند به آسانی وارد بهشت شوند
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که اهل ایمان نباید انتظار داشته باشند به آسانی وارد بهشت بشوند ابراز کرد: حضرت محمد(ص) هم در حدیثی خطاب به مؤمنان فرموده‌اند هر مشکلی که بنی‌اسرائیل دچار آن شدند شما هم به همان راه خواهید رفت؛ حقیقت این است که امید به رحمت الهی زمانی اوج پیدا می‌کند که سختی‌ها هم فزونی یافته باشند.
 
زندگی انسان‌ها، فهم و درک آنها و نیز سرعت گمراهی فشرده‌تر شده است
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: عمر انسان‌ها و نیز مشکلات و سختی‌های آنها هم در عصر کنونی فشرده شده و در مقابل نعمت‌ها هم بیشتر در اختیار مردم قرار می‌گیرند و رسانه‌ها سبب شده‌اند بدون این‌که با دیگران روبرو شویم بتوانیم بر آنها تأثیر بگذاریم و مؤمنان باید از این ابزارها استفاده صحیح داشته باشند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به افزایش سرعت گمراه شدن مردم در شرایط کنونی گفت: قبلا سال‌ها طول می‌کشید تا بتوان مردمی را به گمراهی کشاند اما امروز یک فیلم یا مقاله می‌تواند تأثیر بسزایی در تغییر عقاید دیگران داشته باشد؛ صبر و مقاومت در مسیر حفظ ایمان در عصر کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و لازم است مؤمنان به این امر توجه داشته باشند.

پوستر 31/40  زمان ما را با خود برده است

سبک زندگی

14 ماه رمضان؛ شهادت مختار ثقفی


«مختار ثقفی» از جمله چهره‌های مطرح در رابطه با وقایع پس از «قیام عاشورا» است که براساس اسناد تاریخی به دلیل دشمنی وی با برخی از دشمنان اهل بیت(ع) آنان تلاش بسیاری کردند تا چهره وی هر چه بیشتر در اسناد تاریخی مبهم و بعضا منفی جلوه کند.


به گزارش (ایسنا)، در ادامه متن پرسش و پاسخی در رابطه با شخصیت مختار ثقفی می‌آید:

پرسش:
با توجه به اینکه در کتاب‌های تاریخ نوشته شده که مختار مردم را به سوی "محمد‌بن حنفیه" دعوت می‌کرد آیا مختار مورد تأیید ائمه هست یا نه؟

 پاسخ:
یکی از تحولاتی که در کوفه به وقوع پیوست و از جمله پیامدهای قیام امام حسین (ع) محسوب می‌شود قیام مختار است مختار فرزند "ابوعبیده بن مسعود ثقفی" یکی از سرداران اسلام بود که در شمار شیعیان سرشناس کوفه به شمار می‌رفت.

 

در آغاز قیام امام حسین (ع) مسلم بن عقیل فرستاده امام (ع) به کوفه، در خانه مختار سکونت گزید و مختار با وی بیعت کرد و بعد از شهادت مسلم‌، او زندانی شد و در تمام مدتی که واقعه کربلا رخ داد او در زندان بود که بعدا با وساطت "عبدالله بن عمر" آزاد شد و به حجاز رفت و در مکه به عبدالله بن زبیر پیوست.(1) زیرا در پاره‌ای از اهداف مشترک بودند ولی این اتحاد به زودی از هم گسست و مختار در پی خواسته‌های خود از ابن زبیر جدا شد و به کوفه رفت قبل از آن مختار با محمد حنفیه دیدار کرد و نقشه خود مبنی بر خونخواهی امام حسین (ع) و انتقام گرفتن از قاتلان آن حضرت را با او در میان گذاشت.

مختار سکوت "محمد حنفیه" را برای خود اجازه تلقی کرد و در کوفه مردم را به قیام همراه خود فراخواند و گفت: محمد بن علی (محمد حنفیه) مرا به سوی شما فرستاده که من مورد اعتماد و وزیر و برگزیده و امیر او هستم...»(2)

اما بعضی از شیعیان از جمله "سلیمان بن صرد" ادعای او مبنی بر رابطه‌اش با "محمد حنفیه" را مورد انکار قرار دادند.(3)

 

مختار قبل از دست زدن به هر گونه اقدام مؤثر دوباره توسط حاکم کوفه زندانی شد ولی بعد از آزادی از زندان به سازماندهی قیام خود پرداخت. گویند مختار ابتدا صلاح دید با امام سجاد (ع) رابطه برقرار سازد و او را در جریان بگذارد ولی امام پاسخ مثبتی به او نداد از این رو او به "محمد حنفیه" روی آورد.(4) ولی محمد هم پاسخ مبهمی به او داد به این مضمون که «از این که خدا ما را به وسیله هر که از بندگانش یاری دهد، مخالفتی نداریم».(5)

موضع "ابن حنفیه" در قبال مختار، در اوضاع عمومی کوفه اثر نهاد، زیرا دوری امام سجاد (ع) از صحنه مبارزات علنی بخاطر وجود جو خفقان و همچنین آگاهی امام (ع) از بی وفایی و رنگ پذیری آن‌ها و در نتیجه عدم پاسخ مثبت در قبال قیام مختار نظر شیعیان را به سوی ابن حنفیه که بعد از امام سجاد (ع) فردی مورد قبول شیعیان بود متوجه ساخت و مختار نیز زعامت شیعیان را به دست گرفت و تعدادی از بزرگان شیعه که او را شایسته رهبری می‌دانستند به گرد او جمع شدند و به نفع مختار به تبلیغ پرداختند و گروهی هم که به نمایندگی مختار از طرف ابن حنفیه تردید داشتند به حجاز رفته و پاسخ محمد بن حنفیه که در جواب آنها گفت «به خدا دوست دارم خداوند به دست هر کدام از بندگانش که صلاح می‌داند انتقام ما را از دشمنان بگیرد» به منزله حمایت از مختار تلقی نمودند و در نتیجه شیعیان کوفه نیز به گرد او جمع شدند و زمینه قیام وی فراهم شد.

مختار برای جلب حمایت سردار بزرگ شیعه "ابراهیم اشتر" فرزند "مالک اشتر" هم از وجود "محمد حنفیه" مایه گذاشت و نامه‌ای به او نشان داد که گویا از طرف "محمد بن حنفیه" است و ابراهیم هم به او پیوست.(6) پس مختار در شامگاه 12 ربیع الاول سال 66 ه ق، با شعار «یالثارات الحسین» قیام خود را شروع کرد.(7) و پس از سرکوبی قیام اشراف کوفه، به خونخواهی خاندان رسول خدا(ص) پرداخت و به یاران خود دستور داد کسانی را که در کشتار روز عاشورا دست داشتند دستگیر و به قتل برسانند.(8)

 مختار بعد از قتل چند تن از قاتلان امام حسین (ع) سرهای آنها را به نزد محمد بن حنفیه فرستاد و او نیز از خداوند برای مختار پاداش نیکو خواست.(9) گویند وقتی مختار سرهای عمر بن سعد و فرزندش را به مدینه فرستاد تنها در آن روز بود که امام سجاد (ع) را خندان دیدند.(10)

قضاوت درباره مختار و قیام او ساده است هر چند اخبار، مشحون از اتهامات مغرضانه و گزافه‌هایی است که چهره او را از یک شیعه انقلابی تا کذّاب مدعی نبوت آشفته کرده است. ادله زیادی وجود دارد که حاکی از اعتقاد مختار و یارانش به تشیع و علاقه فراوان نسبت به اهل بیت علیهم السلام بود. او در محیطی شیعی رشد و تربیت یافت و نسبت به مقام اهل بیت(ع) شناخت کامل داشت و در دوران حکومت خود به دفاع و خونخواهی از آنان پرداخت.

 مختار چندین بار هدایایی برای "محمد حنفیه" فرستاد تا بین خاندان رسول الله(ص) پخش کند.(11) مختار با کشتن قاتلان امام حسین (ع) و یارانش چندان "علی بن حسین(ع)" و "محمد بن حنفیه" را خوشحال کرد که او را ستایش و دعا کردند.(12)

یاران مختار او را هواخواه خاندان رسالت می‌دانستند و دشمنانش او را دروغگو می‌نامیدند آنگونه که ابن زبیر به ابن عباس گفت:

«خدا دروغگو را کشت»

ابن عباس هم پاسخ داد:

«خداوند رحمت کند مختار را که مردی دوستدار ما و آشنا به حقوق ما بود»(13).

موضع مختار در انتقام گرفتن از اموی‌ها و اشراف به خوبی می‌تواند نشان دهد که برای رسیدن به هدف خود حاضر شد موقعیت خود را به خطر انداخته و به دستگیری و قتل قاتلان امام حسین (ع) بپردازد، اما از آنجا که او ضربات زیادی بر پیکر اموی‌ها وارد کرده و زبیری‌ها را نیز مورد حمله قرار داد، آنها کوشیدند تا انواع و اقسام اتهامات را به او نسبت دهند مانند: ادعای نبوت، ادعای مهدویت برای ابن حنفیه، تاسیس فرقه کیسانیه، و نسبت دادن لقب کذاب به او، که بیشتر این نسبت‌ها بعد از مرگ مختار به او داده شده است.

 دلیل این مقدار حمله بر او برای ضرباتی است که بر پیکر اموی‌ها وارد کرده است و ابن زبیر نیز که از دشمنان اهل بیت(ع) بود نمی‌توانست نسبت به مختار که برای حاکم کردن اهل بیت کوشش می‌کرد بی تفاوت بماند.(14)

مختار در قیام خویش به یکی از هدف‌های اساسی خود یعنی خونخواهی خاندان رسول الله(ص) دست یافت پس به کار بردن واژه شکست برای او چندان زیبنده نیست. از سویی دیگر، برخی معتقدند مختار مردی جویای نام و قدرت نیز بود و در رفتار سیاسی و تصمیم گیری‌های خود گاهی به ملاحظات دینی پشت پا می‌زد و در برابر دشمنانش قول و عملش متفاوت بود. بعضی از برخوردهای او موجب رنجش و کناره گیری برخی شیعیان از او شد و این کار در تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی مختار بسیار مؤثر بود.(15)

در نتیجه پس از واقعه کربلا و اوضاع دشوار حاکم، امام سجاد (ع) سعی بر آن داشت تا با جنبش‌هایی که به نام شیعه بر پا می‌شد مانند "قیام توابین" و "مختار" بخاطر حفظ جان اهل بیت (ع) رابطه‌ای برقرار ننماید ولی این به معنای طرد این قیام‌ها نبود اما دو شخصیت دیگر یعنی "محمد بن حنفیه" و "ابن عباس" در فعالیت‌های سیاسی و گروهی مشارکت داشتند و چون محمد بن حنفیه به دلیل علوی بودن برای شیعیان دارای اهمیت خاصی بود، با اینکه او هیچ داعیه رهبری نداشت مختار به نام او در کوفه علم مخالفت با بنی امیه و ابن زبیر را برافراشت.

 معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. ماهیت قیام مختار رضوی اردکانی‌.
2. تاریخ سیاسی اسلام رسول جعفریان.
3. نقش قبایل یمنی در حمایت از اهل بیت جعفر منتظر القائم.
4. سرگذشت امام سجاد زین العابدین محمد جواد نجفی.
پی نوشتها:
(1). طبری، تاریخ طبری، ‌ترجمه: پاینده، ج7، ص 321، یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، ‌انتشارات علمی و فرهنگی، ج2، ص 201.
(2) . تاریخ طبری، «پیشین» ج7، ص 321.
(3) . همان، ص 324.
(4) . مسعودی، مروج الذهب، ترجمه پاینده، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ج2، ص 77.
(5) . یعقوبی، پیشین، ج2، ص 201.
(6) . دینوری، اخبارالطوال، ترجمه دامغانی، تهران، ‌نشر نی، ص 334.
(7) . ابن اعثم، الفتوح، بیروت، دارالکتب العلمیه، ج3،‌ص 258.
(8) . دینوری، پیشین، ص 348.
(9) . طبری، پیشین، ج8، ص 3353.
(10) . یعقوبی، پیشین، ج2، ص 203.
(11) . ابن اعثم، الفتوح، ج3، ص 258.
(12) . این شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، بیروت، دارالاضواء، ج4، ص 144.
(13) . ابن اعثم، الفتوح، ج3، ص 327.
(14) . جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام، ج3، ص 229.
(15) . منتظر القائم، اصغر، نقش قبایل یمنی در حمایت از اهل بیت علیهم السلام، ‌انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ص 322.